zondag 30 december 2012

Mijn Tante Hildekes

Eerst was er onze huispop. Cozette & Celest kozen voor een 'mommy-look-a-like', een Amelieke dus zou het worden: lange donkerblonde haren mèt froufrou en mascara-wimpers. 

pop Amelie

We waren het er unaniem over eens: voor een eerste tante Hildepop-versie was ze geslaagd, alleen die haren, hé. Veel te onstuimig, niet in bedwang te krijgen.

* * *

Toen begon ik vol frisse moed aan versie twee. Een tante Hildeke voor mijn metekindje Juliette. Een Julietteke dus. Lange haren zonder frou en mèt grote, ronde meisjesogen. Ik ging voor de vlechtjes-versie, want dit zou ik veel beter gestyled krijgen, dacht ik.

pop Juliette

Inderdaad. Juliette haar haren zien er 'getemd' uit, in vergelijking met die van Amelie. Tè getemd, als je het mij vraagt: achteraan heeft Julietteke een volledig kapsel, maar bovenop haar hoofdje zie je haar schedeltje erdoor priemen. Niet mooi en alles behalve flatterend.

Nu is mijn vraag: wat doe ik verkeerd met die pruikjes? Waarom is dat ene kapsel zo dik en warrig, en is het vlechtenmeisje zo kalend? Iemand tips voor mij? Tante Hilde?

* * *

Amelie en Juliette kijken uit naar jullie raad...


4 opmerkingen:

  1. Prachtig die haren. ONze volgende krijgt ook lang haar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vermoed dat je meerdere wol mag nemen en misschien wat dichter bij mekaar mag draaien rond het karton... Ik waagde me enkel aan poppen met plat haar, lees met vilt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aha! Het kapselprobleem! Dat heb ik nu ook altijd voor. Bij mezelf dan, niet bij mijn popjes ;)
    Voor de vlechtjes moet je inderdaad de wol dichter op elkaar leggen bij het pruikje stikken, hoe dichter, hoe meer wol, hoe minder kaal ze zal zijn. Om het nu op te lossen kan je eventueel een klein extra pruikje maken en dat er nog bovenop vastnaaien. De volgende keer moet je ook een beetje textiellijm proberen om de haartjes netjes naast elkaar te leggen voor je ze aan de zijkanten vastnaait.
    Voor de losse haren hangt het er vanaf welke soort breiwol je gebruikt. Sommige breiwollen worden heel erg wild, sommige blijven beter in toom. Bij dunnere wol valt het soepeler, maar heb je een risico van ook hier kale plekken te hebben. Dan moet je ook weer wat lijm gebruiken om het tussen de pruikjes vast te plakken.
    Bij dikkere wol heb je dus het risico dat het ontstuimig valt, maar met een beetje lijm valt dat misschien ook nog op te lossen?

    groetjes en veel succes!
    hilde

    BeantwoordenVerwijderen